top of page

Criteria autoruiten autokeuring

Bijgewerkt op: 23 sep. 2020

Welke criteria zijn van belang voor uw autoruiten bij de technische keuring van uw voertuig?

De Vlaamse keuringscentra hebben de criteria voor het geven van een rood keuringsbewijs aangepast wat betreft de staat van de autoruit. Hiermee is men conform de Europese richtlijn 2014/45/EU en wordt een betere zichtbaarheid (lees: veiligheid) in de wagen gegarandeerd. Zo zijn beschadigingen, niet alleen in het gezichtsveld van de chauffeur, maar in het ganse schoonmaakgebied van de ruitenwissers niet meer toegestaan en moeten deze meteen opgelost worden (herstelling of vervanging van de voorruit). Ook schade aan de zijruiten, wanneer het zicht naar de buitenspiegels belemmerd wordt, leidt tot een rood keuringsbewijs.


Beschadigingen aan de autoruit leidend tot het afkeuren van uw voertuig:

  • een barst of vervorming met een lengte van meer dan 100 mm in één laag van gelaagd glas

  • een barst met een lengte van meer dan 50 mm in twee lagen van gelaagd glas of in een paneel

  • oppervlakkige krassen waarvan de breedte meer dan 5 mm bedraagt

  • een doorzichtige beschadiging of verkleuring (ster, ...) met een diameter van meer dan 20 mm

  • een niet of slecht doorzichtige beschadiging of verkleuring met een diameter van meer dan 10 mm (luchtbel, …); twee of meerdere kleinere niet of slecht doorzichtige beschadigingen of verkleuringen die op minder dan 10 mm van elkaar liggen, worden beschouwd als één beschadiging of verkleuring.

De Autoruitcentrale is gelegen nabij het keuringscentrum van Kontich.

Laat u tijdig door ons adviseren bij twijfel.


bottom of page